سیستم کلر زنی (پمپ کلر زن)

بسیاری از سیستم های پمپ آب کوچک عمومی برای محافظت در برابر آلودگیهای باکتریایی، از کلر استفاده می کنند. سیستم تصفیه آب کوچک معمول برای تزریق حلال هیپوکلریت سدیم به مخزن آب، یا از دیافراگم یا از پمپ پری استالیک استفاده می کند.این سیستم هنگامی که سیستم آب کاملا مشغول از بین بردن ریزجانداران بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها است باید حداقل باقی مانده های کلر آزاد را به میزان ثابت فراهم کند.

اگر سرعت جریان آب نسبتا ثابت باشد، ممکن است اضافه کردن مقدار ثابت کلر کافی باشد. اما اگر جریان آب به طرز قابل توجهی در نوسان باشد، اضافه کردن کلر به میزان متغیر مناسب تر است. در هر کدام از موارد، اپراتورها با تغییر در میزان تزریق جریان پمپ تغذیه ی کلر و با تغییر در قدرت حلال کلر، باقی مانده کلر را تنظیم می کند.

میزان تزریق ثابت: وقتی که پمپ منبع در حال کار است با یک سیم به پریز برق وصل است تا نیروی کافی داشته باشد. اغلب پمپ های تزریق کلر، میزان ثابت کلر را کنترل می کنند. پمپ کلر زنی میزان ثابتی را تزریق می کنند. وقتی سیستم در حال کار کردن است، سرعت جریان آب و تولید کلرزن باید نسبتا ثابت باشد. پس از مخلوط کردن، باقی مانده ی کلر باید در نقطه ی ورود ثابت باشد.

کلر زن

 

میزان تزریق ثابت کلر – کلید فشار:

کلید فشار موتور پمپ، منبع پمپ شناور را روشن و خاموش می کند. جعبه ی کنترل پمپ با میزان ثابتی پریز برق را روشن و خاموش می کند. وقتی سیستم در حال کار کردن است، میزان جریان آب و تولید کلرزن باید نسبتا ثابت باشد. پس از مخلوط کردن، باقی مانده ی کلر در نقطه ی ورودی باید ثابت باشد. بوستر پمپ می تواند با کلیدهای فشار به همان روش کنترل شود.

 

کلید فشار

 

 

میزان تزریق ثابت کلر – سنسورهای مخزن سطح آب

در پاسخ به سیگنال از طرف جعبه ی کنترل سطح آب، جعبه ی کنترل پمپ آب، دور پمپ تغذیه ی کلر و منبع پمپ آب می چرخد. وقتی منبع با میزان ثابتی، آب پمپاژ کند و کلر با میزان ثابتی اضافه شود، باقی مانده ی کلر حاصل، باید با جریان متناسب باشد.

سنسورهای مخزن سطح آب

میزان تزریق متغیر کلر:

وقتی سرعت جریان به طرز قابل توجهی در نوسان باشد، مثل وقتی که یک منبع چند پمپ دارد، میزان متغیر تزریق کلر مناسب تر است. یک کنتور جریان دیچیتالی، با تولید پالس های دیجیتالی متناسب با میزان جریانی که منبع یا بوستر پمپ ها تولید می کنند، این سیستم های کلرزدن را کنترل می کند. این پالس ها مقدار کلری که پمپ تغذیه به سیستم آب تزریق می کند را کنترل می کند. با افزایش آبی که از کنتور جریان دیجیتالی می گذرد، کلر بیشتری تزریق می شود. و این اطمینان حاصل می شود که آب تمام شده متناسب با جریان باشد.

میزان تزریق متغیر کلر

میزان تزیق متغیر کلر – دو منبعی

این سیستم آب دو منبع دارد. این دو منبع قادر هستند به تنهایی یا با هم کار کنند و میزان جریان های قابل توجهی را تولید کنند. کنتور جریان دیجیتالی به همراه پمپ منبع، تولید پمپ تغذیه ی کلر را متناسب با جریان آب نگه می دارد.

بدون کنتور جریان، پمپ کلر زن مقداری ثابت از کلر را تزریق می کند اما مقدار آب متغیر است. و همین باعث می شود مقدار غیر قابل اطمینانی کلر باقی بماند. سیستم ها باید سطح آزاد کلر غیرثابت را جستجو کنند.

کلرزن دوبل در طرح های متنوعی وجود دارند. برای مثال در هر منبعی می تواند تزریق کلر وجود داشته باشد. شما معمولا می توانید با  دنبال کردن خطوط نیرو و سیگنال پمپ و پرسیدن از اپراتور در مورد سطح مطلوب باقی مانده کلر آزاد، بفهمید که سیستم های کلرزن چطور کار می کنند.

میزان تزیق متغیر کلر